Advokatfirmaet Vingaardshus logo
Ansættelsesret

Del artiklen

Krav om registrering af medarbejderes arbejdstid pr. 1. juli 2024

30. april 2024

Fremover skal arbejdsgivere indføre et ”objektivt, pålideligt og tilgængeligt” system til registrering af medarbejderes arbejdstid. Dette er gældende pr. 1. juli 2024.

Formålet med at indføre kravet er at sikre, at gældende regler om ugentlig hviletid og maksimal ugentlig arbejdstid, som allerede er kendte, overholdes.

Der er ikke krav om, at registrering af medarbejderes arbejdstid skal ske gennem et bestemt system, men systemet skal opfylde kravene. Dette indebærer, at medarbejderne skal kunne tilgå oplysningerne, og at oplysningerne skal opbevares i 5 år efter udløbet af den periode, der udgør grundlaget for beregningen. Dette stiller samtidig krav til, at man skal huske GDPR reglerne.

Beskæftigelsesministeren har i forbindelse med lovens tilblivelse bekræftet, at det vil være muligt at udfylde medarbejderens daglige arbejdstid på forhånd og således ”alene” registrere, når der måtte være afvigelser. Ministeren har også bekræftet, at det ”alene” er medarbejderens daglige arbejdstid, der skal fremgå, hvorfor det ikke er nødvendigt at registrere selve tidsrummet, hvori arbejdet er udført.

Da der som bekendt også er regler om overholdelse af hviletidsreglerne, kan man som arbejdsgiver ikke desto mindre overveje et registreringssystem, der viser såvel start- og sluttidspunktet for medarbejdernes arbejdstid samt pauser.

Undtagelse for visse medarbejdere

Med loven er det gjort muligt at undtage visse medarbejdere. Af forarbejderne fremgår, at der er tale om en snæver undtagelse, og anvendelsesområdet for undtagelsen har derfor været ganske omdiskuteret og kan give grundlag for afgrænsningsproblematikker. Undtagelsen kan efter en konkret og individuel vurdering efter det bagvedliggende direktiv omfatte højtstående ledere, visse eksperter, erfarne advokater eller forskere, der har betydelig frihed til at kunne bestemme deres arbejde. Det skal fremgå af ansættelseskontrakten, at medarbejderen er undtaget.

Hvis du som arbejdsgiver er i tvivl om, hvorvidt din løsning for arbejdstidsregistrering lever op til kravene, eller om du har medarbejdere, der er omfattet af reglerne for undtagelse, anbefaler vi at søge rådgivning.

Ansættelsesret

Del artiklen

Specialisterne

Mere viden

Skriv til os

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Eller ønsker du at blive ringet op?

Send os hurtigt og nemt en besked her.

Vi anbefaler, at du ikke fremsender følsomme persondata her. Det kan du i stedet gøre her via en sikker mail til os.

Du kan læse mere om vores persondatapolitik her.

Din meddelelse er modtaget

Tak for din henvendelse – Vi har modtaget din meddelelse, og vi vil vende tilbage hurtigst muligt.

De bedste hilsner fra

Advokatfirmaet Vingaardshus