Der er blevet indført nye regler for arbejdsmiljøarbejdet.
En stor del af arbejdsmiljøarbejdet er som bekendt for mange arbejdspladsvurderingen (APV’en). Den består af følgende elementer:
- En afdækning og risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer
- Inddragelse af virksomhedens sygefravær, så det kan vurderes, om virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet
- En skriftlig handlingsplan til at løse de arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart. Denne skal være til rådighed for ansatte, ledere og Arbejdstilsynet
- En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte tiltag og en opfølgning på, om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive
Arbejdet med APV’en er ét af de punkter, hvor der er sket ændringer. Vi har samlet en oversigt over ændringerne her.
Følgende 6 punkter kan fremhæves fra de ændrede regler for arbejdsmiljøarbejdet:
- At tydeliggøre, at arbejdspladsvurderingen (APV’en) er en proces
- At tydeliggøre roller og opgaver i arbejdsmiljøorganisationen
- At APV’ens handleplan skal kunne forefindes i virksomheden
- At arbejdsmiljørepræsentanter skal tilbydes supplerende uddannelse
- At der er et skriftligt krav om, at nærhedsprincippet er iagttaget ved vurderingen af arbejdsmiljøorganisationens størrelse, således at arbejdsmiljøarbejdet kan udføres tilstrækkeligt og effektivt, og at de ansatte nemt skal kunne komme i kontakt med arbejdsmiljørepræsentanterne
- At der indføres en ny beskyttelse af arbejdsmiljørepræsentanten, således at der gives 6 ugers ekstra opsigelsesvarsel, hvis ikke der på arbejdspladsen er regler om beskyttelse af en tillidsrepræsentant.