Forside » Specialer » Selskabs- og fondsret » Fusion
Fusion vil selskabsretligt sige, at et selskab overdrager sin samlede formue til et andet selskab.
Det kan gennemføres ved, at det ene selskab fortsætter med at eksistere, mens det andet selskab opløses, og dets aktiver og passiver overdrages til det første selskab.
Der skal selskabsretligt som udgangspunkt udarbejdes en lang række af dokumenter så som
Fusionsplan, fusionsredegørelse, mellembalance, vurderingsberetning ved kapitalforhøjelse, vurderingsmandsudtalelse og kreditorerklæring. Disse dokumenter indsendes til Erhvervsstyrelsen.
Tidsmæssig er det tidligst muligt at gennemføre en fusion 4 uger efter, at Erhvervsstyrelsen har offentliggjort fusionsplanen og kreditorerklæringen. Hvis både det ophørende og det fortsættende selskab er anpartsselskaber, giver loven heldigvis mulighed for at gennemføre fusionen straks uden at skulle afvente de 4 uger.
Ofte vil det være muligt at gennemføre en skattefri fusion, således at aktiver og passiver overdrages fra det indskydende selskab til det modtagende selskab, som herefter påtager sig det indskydende selskabs skattemæssige stilling.
Baggrunden for en fusion er ofte, at man vil sikre en mere hensigtsmæssig administration. De fusionerende selskaber skal alene udarbejde ét regnskab, én selvangivelse osv.
Del artiklen