Forside » Specialer » Immaterialret » Varemærkeret
Varemærkeret dækker varemærkeregistrering, og har du et logo, et produktnavn eller måske et slogan, som kendetegner den virksomhed, som du opbygget? Så bør du overveje at få disse kendetegn beskyttet ved en varemærkeregistrering.
Reglerne om beskyttelse af virksomheders kendetegn findes i varemærkeloven.
Et varemærke defineres som et forretningskendetegn, der kan bestå af alle tegn, bl.a. navne, ord, tal, lyde og farver. Det kan desuden nævnes, at også dufte kan registreres som et varemærke.
Der er tre betingelser, der skal være opfyldt, førend et varemærke kan registreres:
Derudover er der en række andre forhold, der skal iagttages, herunder at et varemærke ikke må være beskrivende for den kategori, varemærket vedrører.
Der kan søges om registrering af et varemærke ved Patent- og Varemærkestyrelsen.
Et registreret varemærke gælder i 10 år ad gangen, og skal derfor fornyes hvert 10. år, såfremt registreringen skal opretholdes. En varemærkeregistrering gælder i princippet uendeligt, og registreringen kan derfor opretholdes ved fornyelse lige så længe som ønsket.
Såfremt andre skal have tilladelse til at udnytte dit registrerede varemærke, kan du læse mere om licensaftaler her.
Det bør overvejes, om der skal søges om varemærkeregistrering i flere og/eller andre lande end Danmark. I EU er der mulighed for at søge om registrering af et varemærke hos Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO), som således gælder i hele EU. Endvidere kan der søges om varemærkeregistrering gennem Verdensorganisationen for Intellektuel Ejendomsret (WIPO), hvor der kan opnås i beskyttelse i mere end 90 lande.
Hos Advokatfirmaet Vingaardshus rådgiver vi om samtlige forhold vedrørende varemærker, herunder:
Del artiklen