Advokatfirmaet Vingaardshus logo
Lejeret

Del artiklen

Indflytningssyn: husk disse 5 ting som udlejer

26. april 2023

Når du udlejer et boliglejemål, er det vigtigt at foretage et indflytningssyn og udarbejde en indflytningsrapport. I 2015 blev lejeloven ændret således, at det alene med få undtagelser er en pligt for dig som udlejer at afholde både et indflytningssyn og et fraflytningssyn. Læs om fraflytningssyn her.

Vi har her samlet fem ting, som du som udlejer skal huske på, når der flytter en ny lejer ind i lejemålet. 

1. Indflytningssyn skal afholdes i forbindelse med indflytningen 

Det er lettest at afholde indflytningssynet i forbindelse med, at lejer får udleveret nøglen. 

Der er ikke krav til indkaldelsesvarslets længde. 

2. Der skal laves en skriftlig indflytningsrapport 

Det er vigtigt, at du som udlejer beskriver lejemålets stand rum for rum i en indflytningsrapport. Vi anbefaler at beskrive lejemålets stand med ord i stedet for med tal og bogstaver. Ved fraflytningen flere år senere kan det være svært at huske tilstanden nøjagtigt, hvis der alene anvendes tal/bogstaver for tilstanden, og her er en indflytningsrapport meget vigtig.

3. Udlever indflytningsrapport ved indflytningssynet 

Indflytningsrapporten skal udleveres til lejer ved synet, og lejer skal kvittere for modtagelsen.

Der er forskellige regler for, om indflytningsrapporten kan udleveres i et digitalt dokument eller på et stykke papir. Det er derfor vigtigt, at du forinden afklarer hvilke regler, der gælder for dette lejeforhold. 

Hvis ikke lejer er til stede, eller ikke vil kvittere for modtagelsen, skal du som udlejer sende kopi af rapporten til lejer senest 2 uger efter synet.

Send indflytningsrapporten som anbefalet brev, hvis den ikke må sendes via e-mail. 

Hvis blot én ud af ovennævnte formelle regler ikke overholdes, mister udlejer retten til at kræve normalistandsættelse ved fraflytningen. 

4. Udlejer bærer bevisbyrden 

Det er udlejer, der har bevisbyrden for, at reglerne er overholdt, så det er meget vigtigt, at du gemmer indkaldelse, indflytningsrapporten og et eventuelt fremsendelsesbrev sammen med lejekontrakten under hele lejeforholdets beståen. 

5. Mangelslisten indenfor 14 dage

Selv om lejer underskriver indflytningsrapporten, kan lejer stadig indenfor 14 dage efter lejemålets begyndelse fremsende en mangelsliste.

Lejeret

Del artiklen

Specialisterne

Mere viden

Skriv til os

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Eller ønsker du at blive ringet op?

Send os hurtigt og nemt en besked her.

Vi anbefaler, at du ikke fremsender følsomme persondata her. Det kan du i stedet gøre her via en sikker mail til os.

Du kan læse mere om vores persondatapolitik her.