Arbejdsskader blandt medarbejdere opstår desværre.
Det sker desværre, at en lønmodtager kommer til skade under sit arbejde eller udvikler en sygdom grundet arbejdet.
Det er lovpligtigt at tegne en arbejdsskadeforsikring for sine lønmodtager. Denne forsikring dækker arbejdsulykker og erhvervssygdomme, altså det vi kalder arbejdsskader.
Arbejdsulykke eller erhvervssygdom
En arbejdsskade kan således enten være en:
Arbejdsulykke, som er en fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden for 5 dage.
eller en
Erhvervssygdom, som er en sygdom eller lidelse, der skyldes arbejdet eller arbejdsforholdene. Sygdommen kan komme af påvirkninger gennem kortere eller længere tid.
Reglerne om arbejdsskader findes i arbejdsskadesikringsloven.
Erstatning ved arbejdsskader
Foruden erstatning efter den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, kan lønmodtageren have krav på erstatning direkte fra arbejdsgiver eller dennes erhvervsansvarsforsikring, hvis arbejdsgiver har handlet ansvarspådragende og dermed er ansvarlig for skaden.
I et sådan tilfælde vil det være erstatningsansvarsloven, som indeholder hjemmel til erstatning og godtgørelse til lønmodtager.
Der er forskellige momenter, der indgår i afvejning af, hvorvidt arbejdsgiver er ansvarlig for skaden, herunder eksempelvis arbejdsstedets indretning, planlægning og tilrettelæggelse, instruktions-og tilsynsforpligtelsen m.m.
Er man som arbejdsgiver ansvarlig for arbejdsskaden, og har man ikke en ansvarsforsikring, skal arbejdsgiver selv betale for erstatning og godtgørelse til lønmodtagerne.
Vi anbefaler, at du søger juridisk rådgivning, hvis du har spørgsmål til arbejdsskader.