Har du opdateret dine salgs- og leveringsbetingelser, så de er klar til, at Persondataforordningen træder i kraft den 25. maj?
Det behøver ikke at være en kompleks proces at få indarbejdet forordningens regler i dine kontrakter og salgs- og leveringsbetingelser, men der er alligevel en række områder, du skal være opmærksom på.
Vi har samlet en række punkter, som du skal være opmærksom på, når du skal opdatere dine salgs- og leveringsbetingelser, når Persondataforordningen træder i kraft.
Fortæl dine kunder hvordan du bruger deres oplysninger
Et eksempel herpå kan være at fortælle kunden hvilke oplysninger du er nødt til indsamle, for at kunne levere en vare eller ydelse.
I samme ombæring bør du også beskrive, hvor længe du vil opbevare oplysningerne, samt hvorledes du vil sikre dig imod brud på datasikkerheden.
Du bør også informere kunden om evt. videregivelse af personoplysningerne (og i samme ombæring sikre dig, at du faktisk har ret til dette).
Tag kunden i hånden
I flere virksomheder står man med den udfordring, at kunderne ofte afgiver flere personoplysninger end hvad der reelt set er nødvendigt.
Det kan være svært at opfange den slags unødvendige informationer, men det kan blive problematisk for virksomheden at ligge inde med, særligt i de tilfælde, hvor der er fremsendt følsomme personoplysninger.
Du kan forsøge at imødekomme dette ved at fortælle dine kunder, at de ikke skal fremsende mere end hvad du reelt set beder dem om i det specifikke kundeforhold.
På den måde beskytter du både kunden og din virksomhed.
Samtykke
Dette punkt er vigtigt!
Du må ikke gemme eventuelle samtykker til markedsføring, videregivelse eller nyhedsbreve i dine salgs- og leveringsbetingelser.
Derfor skal du formentlig have opdateret selve samtykkeformularen, da der nu gælder en række nye krav herfor.
Her skal du bl.a. forklare kunden, at samtykket udelukkende vil blive brugt til det formål det er indhentet til, og at kunden til enhver tid har ret til at tilbagetrække samtykket.
Fortæl kunden om ”den registreredes rettigheder”
Du bør informere kunden om, at man som registreret – dvs. når ens personoplysninger bliver behandlet – har en række rettigheder.
Du behøver ikke opliste alle disse direkte i dine betingelser, men du kan evt. henvise kunden til det sted hvor de kan læse nærmere herom jf. nedenfor.
Henvis til din persondatapolitik
Du skal have en persondatapolitik, så henvis til denne i stedet for at udpensle alt i salgs- og leveringsbetingelserne.
Hold passagerne korte og præcise i salgs- og leveringsbetingelserne, så det ikke bliver for uoverskueligt.
Vi står klar til at hjælpe dig i mål med ovenstående, samt alle andre områder i relation til Persondataforordningen - GDPR. Kontakt vores team for persondataret for en uforpligtende snak om, hvad der er behov for i netop din virksomhed.
Er du gået glip af vores øvrige nyheder? Fortvivl ej, du finder dem allesammen her